Vanliga frågor och svar

Här besvarar vi dom vanligaste frågorna som brukar ställas till oss på trafikskolan angående B-körkort. Hittar du inte svaret på din fråga så hör du givetvis av dig till oss så hjälper vi dig att besvara dina funderingar.

Vanliga frågor och svar gällande B körkort

För att komma igång med körkortet

När får man börja övningsköra för B körkort?

När man har fyllt 16 år är det möjligt att skaffa körkortstillstånd för att kunna börja övningsköra för B-körkort. Man får dock inte genomföra teoriprovet eller körprovet förens man fyllt 18 år.

.

Vad ska jag välja, körkort för manuell eller automat bil?

Det finns för och nackdelar med båda alternativen men i slutändan beror valet helt på vad du har för förutsättningar och behov i livet. Om du väljer att köra upp för automat blir det aningen färre moment i din körkortsutbildning som du behöver arbeta dig igenom då du inte behöver lära dig att växla. Du sparar alltså in en liten slant på körlektioner. Däremot får du med ett automatkörkort inte köra manuellt växlade bilar vilket kan bli en begränsning senare i livet.

Du kan övningsköra för både manuell och automat bil hos oss och oavsett vilket alternativ du väljer så har du alltid möjligheten att byta till det andra alternativet vid ett senare tillfälle under din körkortsutbildning om du skulle vilja göra det.

För mer information, se vårt blogginlägg: Automat vs Manuell?

.

Kan man göra syntestet hos er?

Ansökan om körkortstillstånd ska kompletteras med ett syntest. Vi utför tyvärr inga syntest på vår trafikskola men man kan dock göra ett syntest för körkortstillstånd hos sin närmsta optiker. Det är vanligtvis billigare än ett vanligt syntest och man brukar vanligtvis inte behöva boka tid för detta i förväg.

Övningsköra privat

Vad behöver jag göra för att kunna övningsköra privat?

För att du ska kunna börja övningsköra privat med en egen handledare och bil krävs att du som elev har ansökt om körkortstillstånd för dig samt ansökt om ett handledartillstånd för dig och din handledare. För att kunna ansöka om ett handledartillstånd krävs att både du och din handledare gått en handledarutbildning. Läs mer om handledarkursen här.

.

Måste elev och handledare genomföra handledarkursen samtidigt?

Nej det finns inga krav på att handledaren och eleven är tvungna att genomföra handledarkursen samtidigt. Ni kan alltså gå kursen vid skilda tillfällen.

Övningsköra på trafikskola

Vad krävs för att kunna få börja övningsköra på en trafikskola?

Planerar man att enbart övningsköra på en trafikskola så är allt som krävs att man som elev ansöker om ett körkortstillstånd. Detta görs via Transportstyrelsen och du hittar ansökan här

.

Vad kostar det att skriva in sig som elev hos er?

För att kunna boka körlektioner samt för att kunna få tillgång till körkortsteori online krävs att man är inskriven på vår trafikskola. Inskrivningen är givetvis gratis.

.

Har jag som elev möjlighet att ha med min privata handledare på mina körlektioner hos er?

Absolut, hon eller han får gärna följa med i trafikskolebilen under dina körlektionerna.

Risk 1 och risk 2 utbildning

Kan man göra risk 2 utbildningen före risk 1 utbildningen?

Ja det kan man. Det spelar ingen roll i vilken ordning man utför riskutbildningarna så länge dessa är utförda och godkända innan man utför teoriprovet och körprovet. Dock brukar man rekommendera att man utför riskettan relativt tidigt i sin körkortsutbildning samt risktvåan mot slutet. Du hittar mer information om risk 1 här och om risk 2 här.

.

Hur och vart kan jag se om riskettan och risktvåan fortfarande är giltiga?

Giltighetstiden för både risk 1 och risk 2 utbildningarna är 5 år räknat från datumet då du genomförde dom. Om du har gått kurserna men är osäker på hur länge till dom är giltiga så kan du kontakta Transportstyrelsen på telefonnummer 0771 81 81 81 och få svaret där direkt.

Teoriprov och uppkörning

Måste man boka teoriprovet och uppkörningen samtidigt?

Nej, teoriprovet och körprovet behöver inte bokas vid samma tillfälle men det brukar rekommenderas. Värt att nämna är att du måste ha klarat teoriprovet för att kunna få köra upp. Teoriprovets giltighetstid är 4 månader vilket med andra ord betyder att du måste klara uppkörningen inom den tiden annars är du tvungen att skriva om teoriprovet.

.

Kan man låna era trafikskolebilar för att köra upp med privat?

Nej tyvärr, körprovet måste vara bokat via oss på trafikskolan för att man ska kunna få använda vår bil på uppkörningen.