Ansöka om körkortstillstånd för bil: så gör du

Ansöka om körkortstillstånd för bil b-körkort

Börjar det bli dags för dig att ta körkort? I så fall finns det en viktig sak som du måste göra innan du kan dra igång med din körkortsutbildning, nämligen att ansöka om körkortstillstånd för B-körkort. Vi har därför sammanfattat det viktigaste du behöver känna till kring just körkortstillståndet innan du kan börja övningsköra för bil. Häng med!

Vad är körkortstillstånd?

Ett körkortstillstånd är ett måste för att du ska kunna få övningsköra både privat och via trafikskola.

Körkortstillståndet är även Transportstyrelsens sätt att avgöra om du är en lämplig bilförare eller inte, detta för att säkerställa en hög säkerhet ute på vägarnaFör att kunna göra denna bedömning behöver du uppfylla både personliga och medicinska krav och i de allra flesta fall brukar detta inte vara några konstigheter.

Det kan dock bli problematiskt om du har ett händelserikt brottsregister, och vissa sjukdomar / diagnoser kan även försvåra processen för dig. Det sistnämnda innebär att Transportstyrelsen måste göra en utredning för att avgöra ditt tillstånd om du till exempel har ADHD, epilepsi eller diabetes. Ditt körkortstillstånd måste då kompletteras med ett läkarintyg för dessa nämnda diagnoser.

Hur ansöker man om körkortstillstånd?

Ansökan om körkortstillstånd består av två enkla steg:

1. Fyll i ansökan om körkortstillstånd inklusive hälsodeklarationen

2. Gör ett syntest hos en valfri optiker

Det finns två olika sätt att ansöka om körkortstillstånd inklusive tillhörande hälsodeklaration, antingen via en ansökningsblankett som du beställer hem via Transportstyrelsen, eller så kan du ansöka digitalt direkt via Transportstyrelsens hemsida. Komplettera även ansökan med eventuella läkarintyg vid behov.

Det är även fritt fram att välja en optiker för synundersökningen där de allra flesta optiker numera anmäler ditt syntest direkt till Transportstyrelsen så snart det är färdigt.

Kom ihåg att du måste ha fyllt 16 år innan du kan ansöka om körkortstillstånd.

Hur lång tid tar det att få körkortstillstånd?

Efter att du har ansökt om tillståndet samt genomfört syntestet kan det dröja ett tag innan du får ditt körkortstillstånd. En väntetid på cirka 2 veckor innan du får besked om din ansökan godkänns eller inte brukar vara ganska vanligt. I de fall då Transportstyrelsen behöver utföra eventuella utredningar kopplat till din ansökan så kan du dock räkna med att det kommer ta några ytterligare veckor.

Vad kostar körkortstillstånd?

Själva ansökan om körkortstillstånd är gratis, dock kostar det någon hundralapp att utföra själva syntestet. Mellan 100 till 200 kr är en vanlig kostnad beroende på vilken optiker du väljer.

Hur länge gäller ett körkortstillstånd?

Ett körkortstillstånd för B-körkort är giltigt i 5 år.

Något som kanske alla inte känner till är att om du nyligen har tagit mopedkörkort så gäller det körkortstillståndet även för bil. Detta innebär alltså att du inte behöver skaffa ett nytt körkortstillstånd för att sedan få börja övningsköra för bil förutsatt att det inte gått längre än fem år från datumet då det utfärdades.

Förnya körkortstillstånd, går det?

Tyvärr så är det inte möjligt att förlänga ditt körkortstillstånd. Om du vill fortsätta övningsköra eller utföra din uppkörning efter att ditt körkortstillstånd har gått ut måste du ansöka om ett nytt tillstånd.

Några avslutande ord

När du väl fått ditt efterlängtade körkortstillstånd är det bara att sätta igång att övningsköra med en valfri trafikskola. Glöm dock inte att om du istället planerar att övningsköra privat så måste du även gå en handledarkurs innan du kan sätta igång.

Skulle du känna dig osäker kring någonting av det vi precis har gått igenom här så kontaktar du oss så hjälper vi dig att komma igång med din körkortsutbildning.