Sundbyberg trafikskola

Hur lång tid tar det att ta körkort?

hur lång tid tar det att ta körkort

Hur lång tid det tar att ta körkort för bil är ingen enkel fråga att svara på då det varierar stort från person till person. Generellt brukar man säga att det kan ta allt ifrån någon månad till över ett halvår och ibland längre att ta B-körkort. Det var troligtvis inte det svaret du letade efter men faktum är att det beror på en mängd olika faktorer såsom hur ofta och hur mycket du kommer övningsköra, vilken budget du har, hur lätt du har för att lära dig nya saker, hur lång väntetiden är för uppkörning osv.

Låt oss kika lite närmare på hur lång tid de olika momenten brukar ta samt vad du kan göra för att ta körkort för personbil så snabbt som möjligt.

Hur lång tid tar det att få körkortstillståndet?

Vanligtvis tar det mellan 2-4 veckor att få ditt körkortstillstånd efter att du har ansökt om det hos Transportstyrelsen. Skulle det vara så att Transportstyrelsen vill att du kompletterar din ansökan med t.ex. ett läkarintyg så kan processen ta något längre tid.

Hur lång tid tar körkortsutbildningen?

Den största delen av ens körkortsubildning går åt till att övningsköra samt plugga teori. Det är även den här delen som skiljer mest från person till person när det gäller tidsåtgång och det är också här som du har störst möjlighet att påverka. Övningskörningen och teoripluggandet kan ta allt ifrån någon månad till flera månader. Vad kan du då göra för att korta ner den här tiden och ta körkort så snabbt som möjligt?

Snåla inte med teoripluggandet

Tyvärr är det vanligt att elever väntar med att plugga körkortsteori tills att det börjar bli dags att skriva teoriprovet. För att snabbare öka din trafikförståelse under själva övningskörningen är det viktigt att du börjar plugga teorin så tidigt som möjligt och att du pluggar parallellt med övningskörningen. Detta kommer leda till att du kommer behöva ta färre körlektioner vilket sparar dig både tid och pengar. Se därför till att vara förberedd inför dina körlektioner genom att ligga steget före i körkortsteorin.

Övningskör ofta och mycket

De är nog ingen hemlighet att de elever som övningskör intensivt och regelbundet tenderar att klara sitt körkort snabbare än de som inte gör det. Genom att övningsköra regelbundet slipper man tappa kunskap och börja om från början när man väl sätter igång igen. Hur ofta och hur mycket man kan övningsköra beror såklart på ens budget, mål och behov men att åtminste ta några körlektioner i veckan, antingen på en trafikskola eller med sin privata handledare är en bra start.

Planerar du att övningsköra hemma kan det vara klokt att ta någon enstaka körlektion hos en trafikskola i början av din körutbildning för att få värdefulla tips och råd på vad just du bör fokusera på hemma. På så vis kan du undvika att lära dig "fel" saker vilket senare kan kosta dig tid i form av att du behöver lära dig momenten på nytt. Inte måste utan ett tips.

Vad är väntetiden för teoriprovet och uppkörningen?

Väntetiden för att genomföra förarproven varierar framförallt på vart i landet du bor (längre väntetider i storstäder såsom Stockholm), samt när på året du planerar att utföra proven (längre väntetid under juni-augusti, samt under jul och nyår). Väntetiden varierar dessutom beroende på om du utför proven för första gången eller om du gör om dessa på nytt, samt om du utför uppkörningen via trafikskola eller bokar privat.

Med det sagt kan det alltså ta allt ifrån någon vecka till upp emot i värsta fall 3 månader innan du får en tid för teoriprovet / uppkörningen.

Vårt tips är därför att redan i början av din körkortsutbilding boka teoriprovet och uppkörningen för att vara säker på att du får en tid som du vill ha. På så sätt blir det även lättare för dig att vara fokuserad samt hålla motivationen uppe genom att du har ett konkret datum att sikta på.

Hur lång tid tar det att få körkortet efter uppkörningen?

Det tar vanligtvis cirka 1 vecka att få körkortet på posten efter det att du har klarat din uppkörning. Värt att nämna är dock att du kan köra bil tills att du har fått det förutsatt att du har med dig giltig legitimation.

Behöver du hjälp att sätta igång?

Behöver du hjälp att lägga upp en plan för din körkortsutbildning så är du alltid välkommen att kontakta oss på Sundbyberg Trafikskola så hjälper vi dig att ta körkort utefter dina mål.