7 tips för att klara uppkörningen

Tips för att klara uppkörningen

Visste du att 54 % av alla som gjorde uppkörningen i Sverige 2022 blev underkända, och i Stockholm där förarprovskontoren Jakobsberg, Sollentuna, Farsta och Södertälje ingår, kuggade nästan 59 %?

För att inte du ska bli en av dessa har vi här samlat 7 stycken tips som är viktiga att känna till för att du ska klara uppkörningen på första försöket. Tips utöver de klassiska "kom i tid", "ta med ID", "kom utvilad" etc. Låt oss nu ta en titt på dessa 7!

Antal prov

Godkända prov

Underkända prov

Andel underkända

SVERIGE

Trafikskola

STOCKHOLM

Trafikskola

Tips 1: Se till att värma upp innan

Att det är bra att värma upp innan man ska utföra någon fysisk aktivitet kanske du känner till. Att det även är bra att göra det inför ens uppkörning kanske inte är lika självklart men faktum är att effekterna faktiskt är väldigt lika.

Att ta en runda med övningsbilen och värma upp innan det är dags för själva uppkörningen hjälper nämligen till att förbereda dig mentalt, vilket får dig mer fokuserad på det du ska göra härnäst (köra upp) och leder oftast till att du presterar bättre.

Vi på Sundbyberg Trafikskola brukar därför alltid köra en uppvärmningslektion med våra elever innan det är dags för deras uppkörning.

Tips 2: Lär dig övningsområdet

Har du möjlighet att övningsköra runtomkring där du planerar att utföra ditt körprov så rekommenderar vi starkt att du gör det. Ju bättre du känner till avfarterna, korsningarna, rondellerna etc runtomkring förarprovskontoret, desto större är sannolikheten att du inte blir överraskad eller nervös sen när det väl är dags för uppkörningen.

Tips 3: Kör upp med en bil du är van med

Att köra en bil man aldrig kört förut kan även för den mest rutinerade föraren kännas lite konstigt och ovant till en början. Bilens storlek, körställning och dragläge är alla exempel på saker som man som förare då behöver anpassa sin körning utefter. Därför är det klokt att försöka köra upp med den bilen som du har övningskört med under din körutbildning. På så vis kan du fokusera på trafiken och körningen istället för att oroa dig över hur bilen beter sig.

Planerar du att köra upp via trafikskolan som du har övningskört på så sker uppkörningen vanligtvis med samma trafikskolebil. Planerar du däremot att köra upp som privatist så är du då tvungen att köra upp med Trafikverkets bil. Ett tips kan då vara att ta reda på vad det är för bilmodell de har och testköra en sådan innan det är dags för körprovet för att på så vis bekanta dig med bilen.

Tips 4: Ha en låtsasuppkörning innan

Övningskör du på en trafikskola och planerar att utföra körprovet via den så kommer du högst troligen behöva ha en utbildningskontroll (låtsasuppkörning) innan det är dags för uppkörningen för att kolla av så att du är redo.

Övningskör du med en privat handledare kan det vara klokt att du och din handledare utför en liknande utbildningskontroll. Låt din handledare agera inspektör genom att enbart ge instruktioner på momenten du ska utföra, alltså inte ge råd och tips under körningen. På så vis får du öva på att själva planera din körning och enbart följa anvisningar från din handledare, vilket är så som det kommer att gå till under körprovet. När ni väl är färdiga med er låtsasuppkörning kan handledaren ge feedback på din körning. Gör om detta moment så många gånger ni orkar.

Tips 5: Fokusera på körningen, inte trafikinspektören

För att du ska kunna prestera på topp och klara uppkörningen gäller det att fokusera på det som är viktigt, det vill säga körningen och trafiken runtomkring dig och inget annat. Trafikinspektören kommer att testa din förmåga att kunna göra just det, fokusera på körningen, då hen vill se att du är en trafiksäker förare. Bli därför inte förvånad om trafikinspektören börjar prata om andra saker än körning bara för att se att du kan hålla fokus på vägen, bilen och de andra trafikanterna runtomkring dig.

Tips 6: Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder

Även om vi människor många gånger skulle vilja kunna kontrollera hur vädret skulle bli så har vi tyvärr inte möjlighet till det. Se därför till att förbereda dig inför uppkörningen på alla möjliga tänkbara väderförhållanden. Varför detta är så viktigt är helt enkelt för att du kommer att behöva anpassa din körstil beroende på om regnar, snöar, är mörkt eller dimmigt ute etc. i form av att justera hastigheten, avståndet till bilarna framför dig osv. Så se till och övningskör oavsett väder så slipper du bli överraskad under uppkörningen.

Tips 7: Glöm inte bort grunderna

Sist men inte minst, glöm inte bort de grundläggande momenten och se till att ha järnkoll på dem innan du utför uppkörningen. Saker så som växling, krypkörning, backning, parkering, döda vinkeln är alla exempel på saker som ska kunna gå per automatik utan att du behöver tänka på dom.

Det enklast sättet att nöta in allt detta är genom att öva så mycket du bara kan (surprise). Ju mer erfarenhet du har bakom ratten, desto mindre nervös kommer du att vara när det väl är dags för uppkörningen. För kom ihåg, "The more you know, the less you fear"!

Kika in vår guide för hur uppkörningen går till om du vill förbereda dig ännu mer inför den stora dagen.