När får man börja övningsköra för bil?

När får man börja övningsköra

Går du och funderar på att börja ta körkort och undrar när du kan börja övningsköra för B-körkort? Låt oss ta och reda ut denna fråga så att du kan börja planera din körkortsresa redan idag!

Det korta och snabba svaret på den frågan är att du kan börja övningsköra för personbil redan när du fyllt 16 år. Du får dock inte genomföra teoriprovet eller körprovet förens du fyllt 18 år. Låt oss kika på om det skiljer sig något att börja övningsköra hos en trafikskola vs med en privat handledare.

När får man börja övningsköra privat?

Du kan som sagt sätta igång med övningskörningen efter det att du fyllt 16 år och det gäller även om du planerar att övningsköra privat med egen handledare och bil. Det kan dock vara bra att känna till att du och din handledare behöver förbereda en del saker innan ni sätter igång med övningskörningen.

1. Du som elev måste se till att ansöka om körkortstillstånd via Transportstyrelsen
  2. Din handledare behöver sedan ansöka om handledarskap till Transportstyrelsen för att kunna få bli handledare för dig
  3. Ni behöver båda gå en handledarutbildning som du som elev redan kan gå när du har fyllt 15 år och 9 månader

Du hittar mer information om hur handledarkursen går till hos oss genom att klicka på länken.

När får man börja övningsköra på trafikskola?

Du behöver ha fyllt 16 år för att kunna börja övningsköra på en körskola. För att kunna börja göra detta så är allt du behöver ett körkortstillstånd vilket du ansöker om hos Transportstyrelsen.

Är du nyfiken på hur övningskörningen går till hos oss på Sundbyberg Trafikskola i Stockholm så hittar du mer information om det på vår sida om körlektioner.