Teoriprovet för körkort: En guide inför kunskapsprovet

Teoriprovet körkort - en guide inför kunskapsprovet

För att du ska kunna ta körkort för bil måste du utföra och klara teoriprovet eller kunskapsprovet som det också kallas.

Vi har här samlat det viktigaste du behöver känna till om just teoriprovet för att du på så vis ska kunna förbereda dig på bästa sätt.

Hur många kuggar teoriprovet varje år?

Varje år skriver tusentals personer teoriprovet för B-körkort och tyvärr kuggar majoriteten av alla som utför det. 2022 blev nämligen hela 60 % av alla i Sverige underkända.

Antal prov

Godkända prov

Underkända prov

Andel underkända

SVERIGE

STOCKHOLM

Inför teoriprovet körkort

Förutom att du såklart ska se till att plugga ordentligt med körkortsteori inför teoriprovet så måste du ha utfört riskettan och risktvåan innan själva dagen du skriver provet. Om du inte gör detta får du enligt Trafikverket inte skriva teoriprovet. Vi kan givetvis hjälpa dig att boka in dessa kurser.

Hur många frågor är det på teoriprovet och hur många rätt behöver man ha?

Teoriprovet består av sammanlagt 70 st teorifrågor där varje fråga vanligtvis har 4 svarsalternativ men endast 1 är rätt. 1 fråga = 1 poäng.

Du kan dock som högst få 65 rätt då 5 st av de 70 frågorna är så kallade testfrågor vilket betyder att de alltså inte räknas in i ditt slutgiltiga provresultat. Varför? För att dessa testfrågor används för utvärdering och statistik av Trafikverket.

För att bli godkänd på teoriprovet behöver du svara rätt på minst 52 av de 65 poänggivande frågorna, alltså krävs 80 % rätt.

Du har 50 minuter på dig att besvara dessa 70 frågor och provtiden kan förlängas om du har särskilda skäl för det. Du behöver i så fall ansöka om ett anpassat teoriprov i förväg via Trafikverket.

Frågorna är förövrigt uppdelade i fem olika kategorier, där de flesta frågorna har att göra med de två översta kategorierna:

• Trafikregler
  • Trafiksäkerhet
  • Fordonskännedom, manövrering
  • Personliga förutsättningar
  • Miljö

Hur går teoriprovet till?

Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord. En video borde därför säga ännu mer så vi låter därför videon här nedanför förklara hur teoriprovet går till.

Kom dock ihåg att komma i tid till provet då du ska hinna fotograferas innan, vilket ibland kan ta längre tid än planerat speciellt om det är många i kön. Glöm inte heller att ta med giltig legitimation annars blir det jobbigt.

Hur mycket kostar teoriprovet?

Teoriprovet kostar olika mycket beroende på vilken dag och när på dygnet du skriver det. Vardagar under dagtid ligger kostnaden för tillfället på 325 kr och kvällar / helger kostar det 400 kr. Utöver detta tillkommer en kostnad på 80 kr för fotografering.

Hur länge gäller teoriprovet?

Giltighetstiden för teoriprovet är 4 månader vilket innebär att du har fyra månader på dig att klara uppkörningen. Om du inte lyckas klara uppkörningen inom den tidsramen, måste du alltså göra om teoriprovet.

Boka teoriprovet

Vi brukar rekommendera att man tidigt i sin körkortsutbildning bokar in sitt teoriprov, dels för att säkra att man får en tid som man önskar men framförallt för att man ska ha ett konkret måldatum att jobba mot.

Du kan antingen boka teoriprovet privat eller via trafikskolan du övningskör på. Väljer du det sistnämnda brukar din trafikskola kräva att du innan provet ska kunna visa att du har de kunskaper som krävs och är redo.

Kunskapsprovet går att skriva på valfritt förarprovskontor hos Trafikverket. I Stockholm har du till exempel möjlighet att skriva det i Stockholm City och i Järfälla.

Öva inför teoriprovet

Är du på jakt efter ett bra teorimaterial med körkortsfrågor för att förbereda dig inför teoriprovet? I så fall kan vår körkortsteori vara något för dig. Vi tillhandahåller nämligen teorimaterial och körkortsfrågor i onlineformat både på svenska och engelska.

Är det så du känner att du redan har koll på teorin och vill testa dina kunskaper så kan du alltid göra vårt gratis test på 65 frågor för att se om du är redo. Lycka till nu!