Sundbyberg trafikskola

Prövotid körkort: Vad gäller egentligen?

Prövotid körkort: Vad gäller vid indraget körkort

Vad innebär prövotid?

Från det datumet som man tar körkort i Sverige har man en så kallad prövotid.

Med prövotid menar man att om du under den perioden av någon anledning lyckas få ditt körkort indraget måste du tyvärr göra om teoriprovet och uppkörningen på nytt.

Prövotiden kan därför ses som en slags testperiod för nya körkortstagare och är ett sätt för Transportstyrelsen att kontrollera att nya förare följer regler och bestämmelser i trafiken.

En vanlig myt är att bilförare med prövotid lättare döms för brott i trafiken jämfört med de som haft körkort en längre tid. Detta stämmer dock inte. Polisen ska döma trafikanter likadant oavsett hur länge man haft körkort. Skillnaden är som sagt att de med prövotid måste ta om körkortet på nytt om de lyckas få körkortet återkallat.

Hur lång är prövotiden?

Prövotiden för nya körkortstagare i Sverige är idag 2 år räknat från dagen du klarar uppkörningen. Det har länge ryktats om att prövotiden ska höjas till 5 år men detta stämmer inte och är alltså en myt snarare än sanning.

Hur länge kan körkortet bli indraget?

Hur lång tid ett körkort blir indraget, även kallat spärrtiden, beror helt och hållet på hur allvarligt trafikbrottet är samt om man tidigare har begått några brott. Körkortet kan dock bli indraget som minst i en månad och som längst i 3 år.

Olika sätt att förlora körkortet på

Några vanliga trafikbrott som kan få ditt körkort indraget är fortkörning, köra mot rött alternativt inte stanna vid stoppskylt, smita från en olycka, köra alkoholpåverkad med mera, med mera. Värt att nämna är att dessa brott gäller oavsett om du har prövotid eller inte.

Det är även möjligt att få ditt körkort återkallat om du till exempel har begått andra brott än trafikbrott, om du har lyckats skada dig eller fått någon sjukdom som påverkar din förmåga att köra bil, eller om du helt enkelt orsaket en trafikolycka på grund av att du somnat eller varit trött.

Så tar du körkortet igen

Om det skulle vara så att du blivit av med körkortet under prövotiden så är det första steget på vägen mot körkortet precis som vid första tillfället, du behöver ett körkortstillstånd för att kunna börja. Att ansöka om ett nytt körkortstillstånd är möjligt att göra tidigast 6 månader innan din spärrtid upphör och det är möjligt att få det beviljat tidigast 2 månader före spärrtidens utgång.

När du väl fått ditt nya körkortstillstånd beviljat kan du om du vill välja att övningsköra via trafikskola eller övningsköra privat med en handledare.

Något som dock inte är valbart är att gå riskutbildningarna 1 och 2 som du alltså måste genomföra på nytt innan du får göra teoriprovet och körprovet. När du klarat ditt körkort på nytt kommer du sedan precis som vid första tillfället ha en prövotid på 2 år räknat från dagen då du klarar uppkörningen.

Om du känner att du behöver hjälp med att ta ditt körkort igen kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig att komma ut i trafiken igen.

..