Sundbyberg trafikskola

Privat övningskörning: En checklista för att lyckas

Privat övningskörning checklista


Privat övningskörning med egen handledare och bil är något som vi verkligen rekommenderar att man utnyttjar om man har möjlighet, då man på så vis kan spara en bra slant på sin körkortsutbildning.


Att övningsköra privat kräver dock att man som elev och handledare har en ordentlig plan för körkortsutbildningen, dels för att man som elev ska lära sig rätt saker för att kunna ta sitt körkort, men även för att utbildningen ska bli effektiv och säker. Det finns med andra ord en hel del saker att ha koll på. 


För att hjälpa er på traven har vi därför här tagit fram en checklista för hur ni förbereder er själva och er bil, samt ger tips på hur ni får ut det mesta av era körlektioner och lyckas med körkortsutbildningen. 


Innehåll:

  1. Hur man börjar övningsköra privat
  2. Förbereda bilen
  3. Tips för er övningskörning
  4. Generella funderingar
  5. Körövningar

..


Stegen för att kunna börja övningsköra privat

För att ni ska kunna börja övningsköra privat måste vissa krav uppfyllas. Här är en enkel summering av de tre stegen:


1. Skaffa körkortstillstånd

Det första steget är att eleven måste ha ett giltigt körkortstillstånd. Ansöka om körkortstillstånd kan man göra så snart man fyllt 16 år och det är sen giltigt i 5 år framåt. 


2. Ansök om handledartillstånd

För att en handledare ska kunna övningsköra med en elev krävs att han/hon ansöker om ett handledartillstånd. För att bli godkänd för handledarskap måste handledaren vara minst 24 år gammal och ha haft körkort i minst fem år utan avbrott.


3. Gå handledarkursen

Till sist krävs det att både elev och handledare går en så kallad handledarkurs hos en trafikskola. Denna kurs hjälper er att strukturera övningskörningen och syftar till att göra den effektivare och säkrare.


Glöm inte att ni måste ha fått handledarbeviset godkänt från Transportstyrelsen innan ni kan ge er ut och börja övningsköra, samt att körkortstillståndet och handledarbeviset är något som ni måste ha med er i bilen när ni är ute och övningskör. Bli dömd för olovlig körning samt få böter är något man klarar sig utan.


Förbered bilen

Innan ni ger er ut och börjar övningsköra är det viktigt att se till att bilen ni tänker använda er av är lika redo för övningskörningen som ni är.


1. Skaffa övningskörningsskylt 

Det första och kanske mest uppenbara är att bilen ska vara försedd med en grönvit skylt som det står "ÖVNINGSKÖR" på. Anledningen är helt enkelt för att det är ett lagkrav på att ni tydligt måste visa andra trafikanter att övningskörning pågår och skulle ni köra utan övningskörningsskylt så riskerar ni att få böter av farbror polis.


Se till att skylten är väl synlig bakifrån, samtidigt som den inte får placeras så att den hindrar sikten inifrån bilen.

Övningskörningsskylt tak

Det finns olika typer av övningskörningsskyltar där vissa är avsedda för att placeras på taket, medan andra är tänkta att placeras på karossen med hjälp av magnet eller sugpropp. Ni kan köpa en övningskörningsskylt för under hundringen på affärer såsom Okq8, Biltema, Jula, Clas ohlson eller till och med på Ica.


2. Skaffa extra backspegel och sidospegel

För att handledaren ska kunna ha god uppsikt över trafiken och kunna ha koll på övriga trafikanter under övningskörningen utan att behöva vrida nacken av sig, rekommenderas det att montera extra speglar i bilen.


Antingen kan ni utrusta bilen med en extra backspegel som ni enkelt fäster på insidan av vindrutan, alternativt en extra sidospegel eller vidvinkelspegel som den också kallas och som det finns en mängd olika varianter av. Att ha båda typerna av speglar är oftast att föredra för bästa möjliga sikt.


Extra backspegel övningskörning
Extra sidospegel övningskörning

Mekonomen, Biltema och jula är exempel på affärer som säljer dessa speglar och vi säljer även några varianter i samband med våra handledarkurser.


3. Kontrollera nödbromsen innan övningskörningen

Att utrusta bilen med dubbelkommando i samband med att man övningskör med någon privat är inte särskilt vanligt då det kostar en hel del pengar. 


Vill man som handledare ha möjligheten att kunna ingripa och bromsa under övningskörningen bör ni därför välja en bil där handledaren har åtkomst till parkeringsbromsen från passagerarstolen. I vissa bilar sitter den nämligen placerad till vänster om ratten.


Det kan även vara bra att känna till att parkeringsbromsen bromsar på olika sätt och olika mycket beroende på vilken bil ni har. Mekaniska handbromsar bromsar oftast endast bakhjulen (risk för sladd finns) och bilar med elektriska handbromsar kan i vissa fall bromsa alla fyra hjulen med hjälp av ABS systemet som en nödbromsfunktion. Det dom dock har gemensamt är att stoppsträckan blir betydligt längre jämfört med om man hade bromsat med den vanliga bromspedalen. 


Det kan därför vara klokt att kontrollera att parkeringsbromsen fungerar som den ska och se hur den ingriper innan ni ger er ut och övningskör tillsammans.


4. Försäkring vid övningskörning

Oavsett om bilen ska användas för privat övningskörning eller inte så måste den givetvis vara försäkrad för att kunna köras med. Det kan dock vara bra att känna till att vid övningskörning betraktas handledaren som den juridiska föraren, vilket innebär att det är han eller hon som har det fulla ansvaret för allt som sker på vägen, inte eleven som övningskör.


Det betyder alltså att bilförsäkringen gäller på samma sätt som om handledaren själv skulle ha kört bilen och han eller hon får alltså stå till svars för eventuella misstag som du som elev eventuellt gör. Att ha en helförsäkring på bilen kan därför vara klokt.  


Tips för att övningsköra privat

1. Sätt ett konkret mål

Sätt ett tydligt mål med ett datum för när eleven vill ha sitt körkort i handen och lägg upp en plan för er privata övningskörning utefter det. En elev med ett tydligt mål är oftast mer motiverad och engagerad, vilket gör att ni kommer få ut mer av era körlektioner tillsammans.


Det kanske låter självklart men vi vet alla att utan konkreta mål här i livet så har vi människor en tendens av att "sväva omkring" vilket ofta påverkar när/om saker och ting blir gjorda. Att boka en uppkörningstid tidigt i körkortsutbildningen gör att det blir "på riktigt" och förhoppningsvis pushar det både elev och handledare till att övningskörningen blir av och prioriteras.


2. Ha en genomtänkt plan för utbildningen

Vi har genom åren lagt märke till att det finns en tendens att man som handledare ofta låter sin elev köra mer som en "avbytare" under resor som ändå ska göras. Till exempel när man ska iväg och handla, åka och besöka vänner och släkt eller varför inte när man ändå ska åka till landstället.


Att låta eleven köra till affären är såklart bättre än att inte övningsköra alls, men om ni istället tränar på specifika moment som eleven verkligen behöver öva på, så ska ni se att utbildningen blir betydligt effektivare.


Vi förstår dock att det kan vara svårt att veta vart man ska börja och hur man ska lägga upp utbildningen på bästa sätt. Som tur är finns det olika hjälpmedel för detta. Generellt sätt kan man säga att:


  • Diverse olika körböcker innehåller körövningar som baserar sig på en väl genomtänkt utbildningsplan och fungerar utmärkt att utgå ifrån



Ni hittar mer information gällande utbildningsplanen och körövningar längst ner i denna lilla artikel.


3. Dela upp lektionerna i tre delar


Innan lektionen

  • Börja med att definiera vad målet med lektionen är och vad exakt det är ni ska öva på. Ta också en stund och prata om vad ni gjorde på förra lektionen och hur dagens övningar bygger vidare på det – det skapar en röd tråd i utbildningen.


  • Det är givetvis bra om eleven har förberett sig och läst på inför lektionen då en stabil teoretisk grund gör körningen betydligt effektivare.


Under lektionen

  • Fråga gärna eleven varför han eller hon väljer att agera på ett visst sätt i olika situationer. Det ger handledaren en bra förståelse för hur väl eleven har förstått. Om något känns oklart för eleven så ta gärna en paus och prata igenom det för att reda ut eventuella frågetecken.


  • Ge gärna tips och råd under körningen men försök att hålla det kort så att eleven kan fokusera på vägen och trafiken, och inte på sin handledare.


Efter lektionen

  • Be eleven reflektera över hur körningen gick, det vill säga vilka moment som gick bra och vad som eventuellt behöver justeras. Att själv analysera sin körning är viktigt för att kunna bli en bättre förare.


  • Diskutera sedan om målet med lektionen uppnåddes och försök identifiera vad som kan bli ännu bättre till nästa gång. Att ge lite positiv feedback skadar inte heller (förutsatt att det är befogat) – det bygger självförtroende.


  • Avslutningsvis, ge eleven läxa inför nästa lektion.


4. Åk med på en körlektion

Om man som handledare är osäker på om man lär ut på rätt sätt så är det inte en dum idé att låta sin elev ta några körlektioner på en trafikskola och själv följa med. Ju tidigare i utbildningen desto bättre. Be gärna trafiklärare om tips och jobba sedan vidare med mängdträningen hemma.


Vi möter nämligen rätt ofta elever som övningskört mycket privat men fått in fel vanor när det kommer till vissa moment i körningen. Det kan då komma att krävas en hel del jobb för att rätta till dem vanorna jämfört med om de hade lärt sig korrekt från början. Rätt vägledning redan från start sparar alltså både tid och pengar.


5. Varva teori och praktik

Vi märker ofta att elever väntar med att börja plugga körkortsteorin till ganska långt in i sin körkortsutbildning. Ju tidigare eleven kommer igång med teorin desto snabbare förbättrar han/hon sin förståelse för trafikregler och trafiksituationer, vilket i sin tur gör att övningskörningen brukar tendera att gå bättre.


Så se till att plugga teorin flitigt parallellt med er övningskörning så slipper eleven lära sig det teoretiska bakom ratten och ni kommer spara en hel del tid på körkortsutbildningen.


6. Leva som man lär

Har man som handledare haft körkort länge finns det risk att man genom åren har dragit på sig vissa mindre bra beteenden i trafiken, alternativt glömt eller helt enkelt inte hängt med i uppdateringen av nya trafikregler.


Se därför till att vara påläst och kör med ett gott omdöme så har du handledare chansen att vara ett positivt föredöme i trafiken för din elev. Alla vet att barn tar efter det vi gör, inte det vi säger.


Leva som man lär - privat övningskörning

..


Funderingar gällande privat övningskörning

Får man övningsköra privat med passagerare i bilen?

Det finns idag inga förbud mot att ha passagerare med sig i bilen när man övningskör privat. Det är upp till handledaren att avgöra om det är lämpligt eller inte.


Det kan dock vara bra att vänta lite med att ha med sig vänner, barn osv i bilen tills att man som elev har kommit en bit i sin körkortsutbildning. Det finns nämligen en hel del andra saker som man behöver fokusera på och lägga sin energi på än dom som sitter i baksätet.


Är det tillåtet att övningsköra med en hyrbil?

Om handledaren inte skulle ha tillgång till en bil finns möjligheten att hyra en hyrbil via en del trafikskolor. Det kan dock bli en väldigt dyr lösning och är inget som rekommenderas om man planerar att övningsköra mycket hemma.


Däremot finns det numera andra alternativ, till exempel att hyra bil via Kinto Share eller andra bilpooler som faktiskt tillåter övningskörning, vilket kan vara en betydligt mer kostnadseffektiv lösning.


Övningsköra med automatbil fast man ska ta körkort för manuell bil?

Jo, man tjänar på att övningsköra med automatbil hemma även om ens mål är att köra upp för manuell bil. All erfarenhet i trafiken är värdefull i det långa loppet, så låt ingen få er att tro något annat.


Var är det tillåtet att övningsköra?

Man får övningsköra på allmänna vägar och gator precis som alla andra bilister som har körkort. Det finns alltså inga särskilda begränsningar för var man får övningsköra, bortsett från på privat mark där man givetvis måste ha ägarens tillstånd.


Att övningsköra runtomkring områdena där man planerar att utföra uppkörningen rekommenderas starkt.


Kan en elev ha flera handledare?

Ja, en elev kan ha flera handledare vid privat övningskörning. Det finns ingen regel som begränsar antalet handledare en elev kan ha, vilket kan vara positivt då det möjliggör mer tid bakom ratten.


Man behöver dock se upp så att eleven inte får motstridiga instruktioner och råd från sina handledare. Det sista man vill är att bli förvirrad av sina handledare och därför är det superviktigt att handledarna kommunicerar med varandra och att eleven är uppmärksam kring det här.


Flera handledare vid privat övningskörning

..


21 körövningar för bil

Låt oss avsluta med att visa hur en utbildningsplan kan se ut för att ge er en uppfattning kring vilka typer av körövningar ni kan träna på när ni är ute och övningskör med bilen.


Tanken är inte att här gå in i detalj kring varje körövning utan att istället ge en överblick kring upplägget så att ni vet vad som ska övas på och när. Det blir nämligen svårt att behandla allt i denna artikel. Som tur är detta något som diverse olika körböcker går djupare in på, till exempel den som ingår i vårt digitala teorimaterial


Kort sagt kan man dock säga att det viktiga är att eleven skapar sig en stabil grund att stå på innan ni ger er ut i trafiken. Träna därför på grunderna som att starta, växla och stanna på en plats där ni kan göra det utan störande moment och jobba er sedan successivt framåt.


Att bygga upp körutbildningen steg för steg i en takt som eleven klarar av ger både bättre resultat och minskar risken för misstag eller till och med olyckor. Cirka 85% av alla olyckor relaterade till övningskörning sker nämligen i samband med privat övningskörning, så stressa inte igenom utbildningen.


Och kom ihåg, det är handledarens ansvar att avgöra när eleven är redo att ta nästa steg, inte elevens.


Lycka till med övningskörningen nu!


Övning 1: Garagelektion

    1. Säkerhetskontroll - invändig och utvändig


Övning 2: Körställning mm

    1. Körställning
    2. Start av motorn


Övning 3: Inledande manövrering

    1. Igångsättning och stannande
    2. Krypkörning
    3. Styrning
    4. Krypkörning och styrning i kombination


Övning 4: Växling och bromsning

    1. Uppväxling
    2. Mjuk inbromsning
    3. Nedväxling
    4. Nedväxling före sväng


Övning 5: Manövrering i lutning

    1. Start i motlut med parkeringsbroms
    2. Start i motlut utan parkeringsbroms
    3. Tillfälligt stopp i motlut (uppfångning)
    4. Start i medlut


    Övning 6: Backning och precisionskörning

      1. Backning
      2. Precisionskörning


    Övning 7: Samordnad manövrering

      1. Knyta ihop övning 1-6 självständigt


    Övning 8: Körning på vägar med mindre trafik


    Övning 9: Körning på mindre landsväg

      1. Körning på mindre landsväg
      2. Acceleration och hård inbromsning


    Övning 10: Körning på gator med mer trafik

      1. Igångsättning och stannande
      2. Högersväng i korsning
      3. Körning rakt fram i korsning, dubbelriktad gata
      4. Körning rakt fram i korsning, enkelriktad gata
      5. Vänstersväng från dubbelriktad gata
      6. Vänstersväng från enkelriktad gata
      7. Passerande av övergångsställe


    Övning 11: Vändning och parkering

      1. Vändning
      2. Parkering


    Övning 12: Hastighet - körfält och cirkulationsplats

      1. Hastighetsanpassning och körfältsbyten
      2. Körning i cirkulationsplats


    Övning 13: Körning mot mål och efter vägvisningsmärken


    Övning 14: Tillämpningsövning i avancerad och varierad gatutrafik

      1. Knyt ihop övning 10-13 självständigt 


    Övning 15: Landsvägskörning på snabbt trafikerade vägar, på- och avfarter, hastighetsanpassning och hårda inbromsningar

      1. Igångsättning och stannande
      2. Påfarter och avfarter
      3. Nödbromsning på torrt underlag


    Övning 16: Körning på motorväg och motortrafikled


    Övning 17: Möte och omkörning till vänster

      1. Möte
      2. Omkörning till vänster


    Övning 18: Tillämpning på varierande landsvägar

      1. Tillämpningsövning
      2. Passerande av järnvägskorsningar
      3. Åtgärder vid motorfel


    Övning 19: Mörkerkörning


    Övning 20: Körning på halt underlag


    Övning 21: Utbildningskontroll


    ..




    ..